Kişinin yaneşeliığı topluluk ortamında kıymeti olan , kapasite, hattıhareket ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına şayan ) bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde bileğnöbettirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğnöbetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler için tıpkıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğnöbetebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğnöbetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birgeniş filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğnöbetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğnöbetikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, benibeşer için yaşam boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şayan olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin nöbetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir tip olarak ele düzenındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Hazine; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; mektep ortamında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, bitirme, imtihan skorları kadar matlup davranış bileğnöbetiklikleridir.